Organizarea mediatorilor: pasul unu. E momentul pasului doi!

Sunt unul dintre sustinatorii organizarii corpului profesional al mediatorilor si m-am bucurat cand am vazut ca acest obiectiv a fost una dintre prioritarile noului Consiliu de Mediere. Am considerat mereu ca o buna organizare va crea premisele unei bune functionari a activitatii si va aduce un plus de imagine si credibilitate pentru mediere si mediatori. Intr-un timp scurt s-au realizat lucruri importante, s-a pus in practica aceasta hotarare de organizare teritoriala, asa cum s-a decis de noul CM ca fiind oportun la acest moment, atat la nivel judetean, cat si la nivelul Curtilor de Apel. Sa nu uitam ca majoritatea candidatilor la alegerile pentru CM si, in primul rand, cei care au fost alesi, au avut in programele lor cu care au candidat acest punct privind organizarea, cu viziuni diferite intr-o prima faza, dar de apreciat este faptul ca au ajuns la un consens si au pus in practica ce au promis.

Nu mai putem pleca de la premisa ca nu a fost oportuna organizarea teritoriala, atata vreme cat mediatorii au votat, informati fiind de obiectivele pe care si le-au propus alesii lor!

Primul pas, constand in definirea structurilor teritoriale, organizarea alegerilor si validarea reprezentantilor alesi, s-a facut si e de apreciat tot efortul si mobilizarea colegilor nostri din CM, dar si a mediatorilor din tara care s-au implicat in tot acest demers.

M-am decis sa scriu despre acest subiect vazand comunicatul de pe website-ul CM adresat mediatorilor din Bucuresti. Apreciez efortul si implicarea colegilor nostri care si-au asumat sa ne reprezinte, atat a celor din Bucuresti, cat si a colegilor din tara, dar consider ca la acest moment avem o problema de viziune, de strategie, de “pas doi”, care reprezinta functionarea si rolul structurilor corpului profesional.

Atat reprezentantii de la nivel de judet, cat si cei de la nivelul Curtilor de Apel nu au rolul de agenti de promovare ai mediatorilor, ci ai medierii. Rolul lor este bidirectional: in relatia cu mediatorii – sa le asigure suportul la nivel de comunicare, administrativ, sa monitorizeze respectarea conditiilor de exercitare a profesiei, iar in relatia cu alte institutii sa promoveze medierea si sa asigure o buna functionare la nivel interinstitutional. Protocoalele/parteneriatele cu alte institutii trebuie sa aiba ca obiectiv o buna relatie de comunicare, o informare reciproca la nivel institutional, dezvoltarea de strategii comune, sustinere in completarea cadrului legislativ, s.a. Din pacate, pana la acest moment, simt ca reprezentantii corpului profesional se limiteaza la un rol de “agent de vanzari”, incercand sa convinga diverse institutii sa trimita la mediere. Rolul lor e acela de a creste increderea in mediere si mediatori, iar trimiterea catre mediere trebuie sa fie un efect, un rezultat asteptat al demersurilor facute.

Reprezentantii nostri trebuie sa familiarizeze si sa convinga alte institutii de prevederile privind medierea, ca sa nu ajungem in situatii ca cea din comunicatul de astazi: “reprezentantii Sectiilor de Politie din Municipiul Bucuresti si-au manifestat disponibilitatea de a trimite catre mediere, cauzele care sunt pretabile acestei proceduri, catre mediatorii care isi au forma de exercitare a profesiei declarata in raza de activitate a fiecarei sectii de politie”. Rolul colegilor nostri este acela de a le explica ca partile, conform legii, isi aleg mediatorul pe care il doresc, nu reprezentantul sectiei de politie trimite la cine doreste domnia sa. Sunt convinsa ca demersul de a contacta sectiile de politie a fost unul de buna credinta, insa Consider insa ca actiunile CPM Bucuresti, la fel ca si in cazul altor CPMJ, trebuie sa fie concentrate spre promovarea medierii ca procedura si spre cresterea increderii in profesionistii mediatori la nivel institutional, fara a crea premisele unor actiuni discriminatorii.

Demararea unor discutii care sa vizeze trimiterea partilor catre anumiti mediatori, fie chiar avand la baza un criteriu teritorial, din punctul meu de vedere depaseste atat cadrul legal, cat si atributiile conducerii CPM Bucuresti. Astfel de initiative trebuie sa vizeze toti mediatorii inscrisi in Tablou din Bucuresti, iar daca exista anumite precizari privind optiunea lor pentru anumite domenii, ele pot fi inscrise in TM la sectiunea “domenii de specializare”. Afisarea de liste scurte ale mediatorilor, in cazurile in  care nu vorbim de anumite specializari clar definite, in conditii discriminatorii cum ar fi achitarea la zi a taxei (pentru celelalte tipuri de cauze nu se solicita aceasta conditie pentru a profesa!), constituie un precedent periculos in ceea ce ne dorim cu totii sa fie functionarea structurilor Corpului Profesional.

Atributiile Consiliului de Mediere si implicit ale CPM Bucuresti sunt de actualizare si publicare a Tabloului Mediatorilor in integralitatea sa, cu toti mediatorii activi, care au drept de exercitare a profesiei.

Am speranta ca acest pas important al organizarii teritoriale va fi valorificat la maxim si ca aceasta perioada, avand in vedere ca se lucreaza si la Statut, va aduce o definire clara a rolului reprezentantilor corpului profesional si va pune bazele unor structure functionale, pe care ni le dorim cu totii!

Andreea Radut

0

About the Author: